Grant Foster – Popular Insignia
Prima personale in Italia dell’artista britannico Grant Foster. La mostra include una nuova serie di dipinti e sculture realizzati da Foster per rappresentare la figura dell’eroe tradizionale.
Comunicato stampa
La galleria Acappella è lieta di presentare “Popular Insignia”, prima personale in Italia dell’artista britannico Grant Foster. La mostra include una nuova serie di dipinti e sculture realizzati da Foster per rappresentare la figura dell’eroe tradizionale. Al centro della sua riflessione, troviamo infatti la metafora dell’eroe nell’attuale sistema etico e morale, in un clima politico che nega il pluralismo in cambio di verità dogmatiche e visto come come dittatura di valori assoluti.
Nel lavoro “Ognuno per Sé e Dio Contro Tutti”, una giovane ragazza leziosa è disegnata a carboncino attraverso linee nette, cullata in una geometrica Z. Il motivo della zeta, tratto dal profilo maschile del mento così come in genere viene rappresentato negli eroi dei fumetti, diventa basilare nella pratica artistica di Foster che si riappropria di questo connotato enfatizzandolo e attribuendogli un effetto esoterico ed enigmatico. A popolare le tele esposte è un cast di personaggi grezzi, accompagnato da un armamentario di oggetti di scena: ali, lingue, stivali e cigni agiscono da idiomi culturali sfidando il concetto stesso di gusto.
È in questa accezione che Foster realizza i suoi nuovi dipinti. Simbolici a livello compositivo e casualmente eseguiti sulla superficie della tela, questi ultimi offrono una sintassi complessa che trae ispirazione dalla cosiddetta anti-arte e dall’estetica populista, come nel caso delle sale giochi delle città di mare inglesi, dove l’artista è cresciuto, miniera di notizie provinciali e negozi di souvenir, per creare una forma di resistenza semi-satirico contro l’omogeneità dell’ortodossia culturale d’Occidente, che per Foster diventa l’incarnazione stessa dell’eroe fittizio. Citando il Période Vache di René Magritte come centrale in questo nuovo corpus di lavori, Foster lavora animato dal desiderio di creare un linguaggio visivo suadente e paradossale, in cui siano radicate sovversione, satira e commento politico.
Grant Foster, born 1982, UK, lives and works in London and graduated from The Royal College of Art in 2012. Foster’s recent solo exhibitions include, Salad Days, Ana Cristea Gallery, New York (2015); Holy Island, Chandelier Projects, London (2014); The Walnut Tree, Chinashop, Oxford (2013). Recent group exhibitions include Carnival Glass, Block 336, London (2015), Rx for Viewing w/Jesse Wine, Ana Cristea Gallery, New York (2014) and Bloomberg New Contemporaries, Spike Island, Bristol and ICA, London (2013). Grant Foster was a prizewinner in John Moores 25, Liverpool.
Artista: Grant Foster
Titolo: Popular Insignia
Venue: Acappella via Cappella Vecchia 8
Opening: Giovedì 19 Maggio 2016 ore 19:00 - 22:00
Ending: 2 Luglio 2016
Tue-Fri 17-19 | Sat 12 -14
[email protected] | www.museoapparente.eu | ph: (+39) 339 61 34 112
Acappella is pleased to present Popular Insignia, a solo exhibition by British artist Grant Foster. This is Foster’s first solo presentation in Italy and also his first exhibition in Naples.
Popular Insignia embeds elements of the traditional hero into Foster’s new collection of painted and sculptural works. The hero acts as the central metaphor for Foster’s continuing investigation into morality, the dictatorship of absolutes and how our current political climate negates pluralism in exchange for dogmatic truth.
In “Everyone for Themselves and God Against All”, a cutesy young girl drawn in terse charcoal line, cradles a geometric Z. This motif is elemental within Foster’s practice, extracted from the square jawline of the masculine hero often found delineated within the shorthand of comic books, Foster re-appropriates this motif with esoteric and enigmatic effect. A cast of churlish characters complete with props, populate the canvases; wings, tongues, boots and swans act as cultural idioms that traverse the notion of taste.
It is against this backdrop that Foster sees his painted youths. Compositionally emblematic and on the surface casually executed, they offer a complex syntax that borrows from so called anti-art and populist aesthetics, such as the amusement arcades of the English seaside towns where he grew up, provincial news sources and gift-shop souvenirs, to create a form of semi-satirical resistance against the homogeneity of western cultural orthodoxy, which Foster describes as the embodiment of the fictitious hero itself. Citing Rene Magritte’s Periode Vache as central to this new body of work, he is working under the auspices of pleasure to create a persuasive and paradoxical visual language, rooted in subversion, satire and political commentary.
Grant Foster, born 1982, UK, lives and works in London and graduated from The Royal College of Art in 2012. Foster’s recent solo exhibitions include, Salad Days, Ana Cristea Gallery, New York (2015); Holy Island, Chandelier Projects, London (2014); The Walnut Tree, Chinashop, Oxford (2013). Recent group exhibitions include Carnival Glass, Block 336, London (2015), Rx for Viewing w/Jesse Wine, Ana Cristea Gallery, New York (2014) and Bloomberg New Contemporaries, Spike Island, Bristol and ICA, London (2013). Grant Foster was a prizewinner in John Moores 25, Liverpool.