Beatrice Scaccia – Call the Bluff

Informazioni Evento

Luogo
CARA GALLERY
508 West 24th Street, NY 10011, New York, United States
Date
Dal al
Vernissage
05/05/2016

ore 18

Artisti
Beatrice Scaccia
Generi
arte contemporanea, personale
Loading…

Cara Gallery presenta Call the Bluff, una mostra personale di Beatrice Scaccia – artista italiana di base a New York -, pensata appositamente per gli spazi della galleria.

Comunicato stampa

Cara Gallery presenta Call the Bluff, una mostra personale di Beatrice Scaccia - artista italiana di base a New York -, pensata appositamente per gli spazi della galleria.

Call The Bluff, tradotto in italiano come “smascherare”, si struttura attraverso una sequenza di disegni realizzati con grafite, gesso, cera su carta (stirando in ultimo le opere con l’utilizzo del ferro) e di piccoli lavori su tavola che fungono da preambolo ai dipinti su tela di importanti dimensioni, mai presentati al pubblico prima d’ora.
Le opere inscenano gesti, rituali, narrazioni di personaggi senza apparente identità.

Da tempo il lavoro di Beatrice Scaccia ruota intorno ai gesti casuali e ripetitivi delle manifestazioni esistenziali. Nelle opere esposte i personaggi sono sospesi in uno stato di indecisione fra la reciproca interazione o resistenza, congelati nell’incompletezza delle loro azioni ed immersi in un’atmosfera crepuscolare.
Forte di una solida preparazione pittorica, lo studio della figura umana, presente nell’iconografia di Scaccia, si richiama spesso a temi rinascimentali e tardo settecenteschi.

Nella nuova direzione presa, l’artista si evolve verso una composizione più ricca creando dei veri e propri tableaux vivants al rovescio, dove gli attori non riescono a stare fermi un momento, ma sfuggono a loro stessi nell’incessante flusso dell’esistere.

Ad accompagnare i grandi dipinti, i disegni e le piccole opere su tavola, un’installazione di ceramiche dell’artista giapponese Toshiaki Noda.

Breve biografia dell’artista:

Beatrice Scaccia, nata a Veroli (FR) nel 1978, si è formata all’Accademia di Belle Arti di Roma. Trasferitasi a New York nel 2011, ha lavorato come pittrice presso lo studio di Jeff Koons. I suoi lavori sono stati esposti in mostre personali in Italia e all’estero come anche in collettive di istituzioni e musei, tra cui il National Cultural Institute di Seul, la Fondazione Crocetti e il Palaexpo di Roma, il Museo Pan di Napoli e la Golden Thread di Belfast. È tra gli artisti selezionati della Woodstock Byrdcliffe Residency per l'Estate 2016. Attualmente vive e lavora a New York.
www.beascaccia-eve.com

“Fin dagli inizi delle sue opere, l’esistere è affrontato come un evento o un atto colto a prescindere dalla storia dei fatti e rappresentato nei suoi aspetti di pienezza indeterminata e impersonale. Un esistente neutro, anonimo, generale, che si muove in un flusso di sottofondo pieno di rumori poco decifrabili e che s’incarna, ad ogni nuovo capitolo, in un personaggio senza volto né precisa identità. Tale personaggio, nella storia della sua produzione, è rimasto invariato nelle sue caratteristiche fondamentali di umano indefinito, certamente infantile, ossessivo, coperto da sciarpe, cappelli, indumenti abbondanti e indaffarato in una serie di avvenimenti senza trama. Il suo agire scomposto e saltellante, come quello dei bambini, non è un vezzo comportamentale, ma la cifra simbolica di un sistema di conoscenza.”
Estratto dal testo critico di Valentina Casacchia sul lavoro di Beatrice Scaccia, monografia di prossima pubblicazione.

New York - Cara Gallery is pleased to present Call the Bluff, a visual narrative by Italian born artist Beatrice Scaccia specifically designed for the gallery space.

The artist’s first exhibition with Cara Gallery will present a new body of work. A sequence of large drawings (made with graphite, gesso, and wax applied with an iron) and a series of small works on panel, act as an antechamber for the presentation of the artist’s sizable paintings on canvas, which were never exhibited to the public before.

Always interested in randomness and repetitivity, as an expression of human existentiality, Scaccia’s most recent work develops her personal investigation of identity, awareness and inauthentic existence, displaying characters suspended in a state of indecision between the mutual interaction or resistance, frozen in the incompleteness of their actions.
Born and raised in a solid painting background, Scaccia’s study of the human figure reports elements of Renaissance and late Eighteenth Century. A fragmented story emerges through the almost “frame by frame” sequence of Scaccia’s work, expressing the idea that repetition can also create a sense of instability.
In her work identities, genders and ages are lost behind oversized coats, striped patterns and futile but unavoidable and unpredictable movements.

Scaccia's work has often been described as “frames loaded with movement, coming from a missing film” and yet in these canvases, for the first time, there is a richer and more layered composition. It is like being in front of some overturned tableaux vivants where a group of overwhelmed performers are blocked in their movements and in their delusion-illusion of coexisting.

Through a fresh and original approach, Call the Bluff reveals the unsubstantial, the unreality, the vacuum, and the pantomime.
Paintings, drawings, sketches are accompanied by an installation of ceramics by Japanese artist Toshiaki Noda.

About the artist:

Beatrice Scaccia was born in Veroli, Frosinone in 1978. She studied and taught in Rome, at the Academy of Arts, before moving to New York in 2011. She has worked as painter at Jeff Koons Studio. Her work has been the subject of solo shows in the United States and abroad. She has also been included in some group exhibitions at institutions and museums internationally, such as the National Cultural Institute in Seoul, the Crocetti Foundation and the Palaexpo in Rome; the Pan Museum in Naples and the Golden Thread in Belfast. She currently lives and works in New York.
www.beascaccia-eve.com

“From the beginning of her work, existence is expressed as an event or act that lies beyond mere factual history and is represented in its indeterminate and impersonal totality. Existence as a neutral, anonymous, general state that floats over a background of barely recognizable noises and that finds embodiment, through each chapter, in a faceless character without a clear identity. This character, throughout her work, has had many names and has inhabited many different locations but has also remained unaltered in its fundamental characteristics of indefinite and undefinable human who is certainly childish, obsessive, wrapped up in scarves, hats, oversized garments and busying itself in actions without a plot. The character's disjointed and skipping motion, similar to that of children, is not a personality trait, but a symbolic representation of a system of knowledge/learning”.
Extract of critical text by Valentina Casacchia on Beatrice Scaccia’s work, forthcoming monograph.

Photo in cover:
Call the Bluff 11, Beatrice Scaccia, 2016, pencil, oil, gesso, wax on paper, 60x44 in | 152x111 cm. Courtesy: the artist